Digital signage software voor retail en corporates heeft zeker diverse gemeenschappelijke kenmerken, maar er zijn ook duidelijke verschillen. Dit heeft te maken met de specifieke behoeften en doelstellingen die spelen binnen deze segmenten. In deze blog gaan we in op de verschillen maar ook overeenkomsten binnen deze sectoren. We kijken tevens naar hoe zich dit vertaald naar behoefte en wensen op het gebied van digitale visuele communicatie en hoe narrowcasting wordt ingezet.

Digital signage - Retail vs Corporates

Retail en corporates. Wat verstaan we hieronder?

Wat we verstaan onder retail zal geen toelichting behoeven. Dit zijn fysieke winkels waar tal van producten gekocht kunnen worden. Onder corporates verstaan we in deze blog bedrijven met de volgende kenmerken:

  • B2B activiteit;
  • een grote omvang;
  • veel medewerkers;
  • meerdere locaties;
  • (eventueel) een internationaal karakter.
retail versus corporate narrowcasting

Verschillende narrowcasting doelstellingen binnen de retail en corporates

Er is sprake van totaal verschillende doelen als we kijken naar onze genoemde sectoren. Retail narrowcasting richt zich doorgaans op het verbeteren van de klantbeleving. Hiernaast speelt het verhogen van de omzet en het stimuleren van impulsaankopen. Het doel is dan ook om klanten te informeren over producten, aanbiedingen, en merkboodschappen terwijl ze in de winkel zijn.

Hiernaast speelt branding en beleving natuurlijk ook een rol binnen de retailwereld. Hierbij spelen schermen en dan met name grotere formaten zoals een videowall of ledwall een belangrijke rol.

Bij bedrijven / corporates wordt narrowcasting vaak gebruikt voor interne communicatie.  Hierbij worden bedrijfsnieuws, personeelsaankondigingen, trainingsmateriaal en operationele informatie getoond op schermen . Het doel is dus om medewerkers te informeren, betrekken en te motiveren.

Steeds vaker worden ook dashboards met belangrijke informatie (KPI’s) over de performance binnen een organisatie getoond. Voor het real-time tonen van KPI content op schermen worden dikwijls koppelingen gemaakt. Dit gebeurt vaak via achterliggende bestaande systemen zoals Power BI.

Het verschil in doelgroepen en bijbehorende content voor retail & corporate signage

In retail is de doelgroep voornamelijk de consument die de winkel bezoekt. De content moet aantrekkelijk en relevant zijn voor de shoppers en hun koopgedrag positief beïnvloeden. Bij bedrijven is de doelgroep intern, bestaande uit medewerkers op verschillende niveaus binnen de organisatie. De content moet gericht zijn op het informeren en betrekken van het personeel. Hierdoor zijn ze meer betrokken en dit draag bij aan het werkplezier.

Retail narrowcasting omvat vaak:

  • productdemonstraties;
  • reclame voor speciale aanbiedingen;
  • merkpromoties;
  •  informatie over winkelindeling en locatie van producten.

Bij bedrijven kan de content variëren van:

  • bedrijfsnieuws;
  • interne evenementen;
  • prestatiecijfers;
  • trainingssessies tot
  • mededelingen van het management.

Welke content wordt ingezet binnen een sector heeft invloed op het type narrowcast software. Is er bijvoorbeeld vaak sprake van content door een redactie of bestaat de content vooral uit compleet geproduceerde video’s of opgemaakte advertenties.

Plaatsing en type uitzending

Het is natuurlijk altijd de bedoeling dat een scherm op een plek hangt waar de doelgroep regelmatig in de buurt is. In de retail worden narrowcasting-displays daarom strategisch geplaatst op plekken waar klanten veel komen. Dit is bijvoorbeeld in de ingang, bij de kassa’s of in gangpaden.

Om mensen van buiten naar binnen te krijgen worden (grotere) schermen in de etalage ingezet. De lay-out van het scherm i.c.m. de template en de content is dan vaak gericht op het trekken van de aandacht van passerende klanten. Belangrijks punt van aandacht bij dergelijke schermen is dat deze moeten beschikken over een hoge lichtopbrengst. Alleen dan is de content ook goed te zien bij daglicht en/of direct zonlicht.

Bij bedrijven worden informatieschermen vaak geïnstalleerd op plekken waar medewerkers samenkomen, zoals in de kantine, bij de receptie of in de gangen. De lay-out van het scherm i.c.m. de templates en de content kan meer functioneel zijn en gericht op het verstrekken van informatie in een zakelijke omgeving.

Meetbaarheid en ROI van narrowcasting in de retail en corporates

Voor retailbedrijven is de ROI van digital signage vaak gerelateerd aan verkoopresultaten, zoals toegenomen omzet of conversieratio’s. Met behulp van technologieën zoals gezichtsherkenning en tracking van klantgedrag kunnen retailers ook de effectiviteit van hun digital signage-campagnes meten. Je kunt in deze omgevingen dus goed monitoren welk effect je schermen hebben op de verkoopresultaten. Hiernaast kun je ook meten welke reclamecampagnes effect hebben en welke niet.

Ook in de zakelijke omgeving kan de ROI van digital signage worden gemeten. Dit doen we dan aan de hand van factoren zoals verbeterde interne communicatie, hogere betrokkenheid van werknemers, efficiëntere informatiedistributie en kostenbesparingen op het gebied van gedrukte materialen.

Digital Signage - POS

Samenvattend, digital signage voor retail en corporates kent zowel verschillen als overlappen. Afhankelijk van de leverancier kan software voor signage meer geschikt zijn voor het ene of het andere segment. Hiernaast zijn er ook pakketten op de markt die geschikt zijn voor beide segmenten vanwege de uitgebreide feature mogelijkheden.

Michel Bons
Michel BonsManaging Director

Wilt u meer informatie over dit onderwerp?

Neem dan contact met mij op:

+31 (0) 182 555000